Sivut

Juttuja Seminaarin koululta ja oikeastaan mistä vain

Aloitin tämän blogin kirjoittamisen aikoinaan jo Ojoisten koululla ja jatkoin Seminaarilla. Blogi on ollut pitkään telakalla, kunnes huhtikuussa 2014 into kirjoittamiseen syttyi jälleen. Wanhat jutut löydät sivustolta, uusiakin rupeaa nyt tulemaan.
Seminaarin koulun luomisen yhteydessä kirjoittamani informatiiviset sivut olen poistanut.


Kirjoitan pääasiassa kouluelämään liittyvistä monenlaisista asioista, mutta muutkin asiat kiinnostavat.

Hienoa, jos olet kiinnostunut vierailemaan sivuillani. Palautetta otan mielelläni vastaan sähköpostiini pasi.rangell@hameenlinna.fi

sunnuntai 23. elokuuta 2009

Lahjakkaat pärjäävät aina?

Yksi lempiaineitani on ollut miettiä, minkälainen on oikein hyvä koulu. Mitä elementtejä siihen kuuluu, miten hyvä koulu luodaan? Hyvän koulun listaan kuuluu paljon asioita, mutta eräs tärkeimmistä on yksinkertaistettuna, että koulu huomioi erityisen hyvin enemmän tukea kaipaavat oppilaat ja kaikki oppilaat saavat hyvätasoista, turvallista perusopetusta. Valitettavan usein kuitenkin unohtuu, että hyväksi kouluksi itseään kutsuvan koulun on huomioitava myös korkeasti motivoituneet, lahjakkaat oppilaat.
Hyvän koulun kriteeristöön eivät kuulu suurluokat, joissa opettajan huomiosta kilpailee 34 oppilasta. Meilläkin tällainen luokka on, valitettavasti. Nyt suurluokkavuotensa aloittivat 3. luokkalaiset. Samalla purimme edellisen suurluokan ja perustimme heistä kaksi 5. luokkaa.

Päätimme aloittaa lahjakkaiden ja korkeasti motivoituineiden oppilaiden tukemisen nimenomaan 5. luokista, koska he ovat viimeiset kaksi vuotta olleet tilanteessa, jossa opettajalla ei ole ollut aikaa perehtyä enemmän haasteita tarvitsevien oppilaiden ongelmiin hänen yrittäessä saada kaikki oppilaat, myös enemmän tukea tarvitsevat, läpi suurluokka-ajan.

Kaikki varmasti tietävät, että Hämeenlinnassa päättäjät ovat vieneet tuntikehyksemme minimiin, joten liikoja tunteja hyvien ideoiden toteuttamiseen ei juurikaan ole. Sain ohjattua kuitenkin tähän toimintaan kaksi viikkotuntia, jonka aikana 5. luokan opettajat antavat lisähaasteita niitä kaipaaville oppilaille kuvataiteessa ja matematiikassa, molemmissa tunnin viikossa. Kutsumme toimintaa nimellä Tutkimusmatkaajat.

Niin, niinhän sitä sanotaan, että lahjakkaat oppilaat pärjäävät aina. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Olen innoissani Tutkimusmatkaajista, koska tiedän, että lahjakkaiden oppilaiden menestyminen ei todellakaan ole itsestään selvää.
Nyt seuraamaan naisten EM-futista Suomi-Tanska. Peli on jännä ja loppuhetket käsillä. Blogi jatkukoon tästä, kunhan taas ehditään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.